Saturday, June 5, 2010

Sun Microsystems Java: JRE atau JDK?

.
Apakah Java?
Java (software platform). Wiki:
Java refers to a number of proprietary computer software products and specifications from Sun Microsystems, a subsidiary of Oracle Corporation, that together provide a system for developing application software and deploying it in a cross-platform environment.
  • Java, merujuk kepada perisian komputer dan spesifikasi produk dari milik syarikat Sun Microsystems, anak syarikat Oracle Corporation.
  • Java menjadi platform untuk membina perisian-perisian aplikasi dan Java juga disebarkan sebagai pengantara antara platform berbeza untuk perisian yang dibina tadi.

Kegunaan Java?
Nak yang detailnya, baca about Java technology ini. Kalau nak yang ringkasan punya, Java..
Java technology allows you to work and play in a secure computing environment.
Java allows you to play online games, chat with people around the world, calculate your mortgage interest, and view images in 3D, just to name a few.
  • Java membolehkan anda bekerja dan bermain dalam suasana perkomputeran yang selamat.
  • Boleh digunakan untuk bermain permainan atas talian, ber-chat dengan seluruh orang di dunia ini, mengira bunga pinjaman anda, melihat paparan gambar dalam 3D, dan pelbagai lagi kegunaan yang menarik.

Saya baru saja habis mem-format komputer. Dan komputer saya perlu install Java. Rupa-rupanya ada bermacam versi untuk Java, yang mana perlu saya download (install)?
  • Jika anda seorang software developer (pembangun perisian), install Java Development Kit (JDK).
  • Kalau nak yang Java SDK pun boleh juga, cumanya SDK (Software Development Kit) ada terlebih beberapa perisian lain, ada server aplikasi, debuggers and juga dokumentasi.
  • Kalau anda seorang end-user biasa seperti saya, install Java Runtime Environment (JRE), aka Java Virtual Machine. Maksudnya Java yang anda download itu membolehkan komputer anda beroperasi dengan mana-mana perisian atau hardware yang menggunakan Java.
  • ada banyak lagi versi Java ni, tapi download yang mana anda perlu. Tak payahla nak install all in one, nanti menyesakkan 'program files' pulak.

Di mana nak download Java nih?

Pautan berguna:

Jadi downloadlah Java anda dengan senang hati~~ :-)


Ooigi.blog: "Dulu tengok Java mesti nak end task/quit. Entah apahal bila tengok air kopi tu keluar, mesti nak tutup. Komputer jadi lambat??"
.

    No comments:

    Post a Comment